Holiday in Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu Holiday in Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu

Holiday in Livingstone

Door: Lisanne en Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Charlotte

14 Januari 2014 | Zambia, Lusaka

Zaterdag 11 januari 2014

Vanochtend zijn we al vroeg naar het winkelcentrum in Lusaka geweest om boodschappen te doen voor de reis naar Livingstone en om te pinnen. Daarna gingen we naar het busstation, waar de bus om 12 uur zou vertrekken. Zoals gewoonlijk ging de bus pas dik 2 uur later… Onderweg stopten we weer mega vaak, waardoor we pas om iets over 22uur in Livingstone aankwamen. We regelden een taxi naar het hostel, The Jollyboys. Toen we daar aankwamen was de receptie gesloten. De barman had een lijst met namen van nieuwe gasten. De enige naam die een beetje overeenkwam met Lisanne was ‘Lisonda’… tja… en die zou ook 5 nachten blijven. Wij maar gezegd dat wij Lisonda waren en we werden naar een mega chill hutje gebracht! We konden ons gewoon niet voorstellen dat we dit geboekt hadden, haha, maar dat gaan we morgen checken.

Zondag 12 januari 2014

Vanochtend eerst maar gecheckt bij de receptie of we in de goede “kamer” zitten en ja hoor! Wij helemaal blij natuurlijk, dat dit onze hut is voor de komende dagen. Daarna hebben we lekker ontbeten en zijn we bij de receptie in mappen gaan kijken wat we de komende dagen willen doen. Vanmiddag gaan we naar The crocodile farm, morgen op safari naar Chobe National Park Botswana, dinsdag chillen bij het hostel en woensdag naar The Victoria Falls.
The crocodile farm was heel rustig (wij waren de enige gasten…)! Het was wel leuk om zo vee krokodillen en slangen te zien en gezien hoe ze gevoerd worden, maar het was minder spectaculair dan er in de map stond. Gisteravond hebben we een burger en patat gegeten (daar hadden we al weken zin in!) en zijn we vroeg gaan slapen, omdat morgen om 5.30u de wekker gaat om op safari te gaan!
Maandag 13 januari 2014
Om 7h vertrekt een busje, we gaan eindelijk op safari! We worden naar de grens van Botswana gebracht en rijden onderweg door een national park in Zambia, waar we onze eerste giraffe in het wild spotten. Bij de grens krijgen we een stempel dat we Zambia verlaten. Vervolgens worden we met een speedboot naar de overkant van het water gebracht. We varen dan in het vierlandenpunt: Namibië, Zambia, Zimbabwe en Botswana. In het water liggen nijlpaarden. Dan gaan we in een jeep verder met 6 andere volwassenen en 1 baby. In Botswana krijgen we weer een stempel voor het binnengaan van het land. We moeten over een steen met een doek lopen om de onderkant van onze voetzolen schoonmaken in verband met een koeienziekte, want preventie is beter dan genezen zoals de gids zegt. We worden naar een restaurant gebracht waar we een ontbijt van koffie/thee met een muffin, donut en fruit krijgen. Vervolgens gaan we met een cruise deze ochtend over het water op zoek naar wilde beesten. We varen over de Chobariver. We zien verschillende beesten: nijlpaarden, apen, soort hagedissen/slangen, zeearend, 1 olifant, verschillende soorten vogels, buffalo, koeien en 3 soorten antilopen. Het is lekker weer, de zon schijnt en de vaart zorgt voor een lekker windje. Om 12h gaan we terug om te lunchen. Een warm/koud buffet met als toetje fruit, vla en cake. Daarna gaan we op weg met een jeep, voor een safari op het land. Ook hier zien we weer allerlei soorten beesten en nu ook echt heel dichtbij: honderden olifanten, honderden antilopen, veel soorten vogels, apen (baboon), everzwijnen, giraffen, zebra’s, pelikanen, buffalo, krokodillen en nijlpaarden. Helaas geen leeuwen, die slapen en hadden zich goed verstopt. We werden met dezelfde jeep terug gebracht naar de grens. Bij Botswana kregen we weer een stempel voor het verlaten van het land en bij binnenkomst van Zambia moesten we een nieuw visum kopen, omdat we een single visum hadden in plaats van een multiple. Gelukkig was dit $20 in plaats van $50 zoals wij dachten, omdat we maar 1 dag het land uit waren geweest. In Zambia werden we weer opgehaald met een busje van het hostel en hebben we lekker gegeten in het hostel.

Dinsdag 14 januari 2014

Vandaag hadden we geen excursie gepland. We zijn vanochtend naar de markt vlakbij het hostel geweest, om leuke souvenirs te kopen. Bij het eerste kraampje werden we natuurlijk gelijk al aangesproken, om te kijken en vooral dingen te kopen. Uiteindelijk zijn we tot de helft van de markt gegaan, daarna hadden we inmiddels zo veel tassen met schalen, beeldjes etc. en waren we alle opdringerige verkopers zo zat dat we weer naar het hostel zijn gegaan om lekker te chillen bij het zwembad. Morgenochtend gaan we naar The Victoria Falls, daar hebben we enorm veel zin in!

• 14 Januari 2014 - 17:45

Anna:

Klinkt heeeeeerlijk!! Geniet van de laatste dagen :)

• 14 Januari 2014 - 18:29

Sam Sellis:

hoi charlotte hoe is het ik heb je foto's gezien leuk;)
    nog veel plezier en groeten aan de kindjes tot gauw doegggggg XXXXXX sam

• 14 Januari 2014 - 18:32

Holly Sellis:

lieve charlotte hoe is het met jou met ons gaat het goed ik heb zin om je weer te zien tot gauw doei groetjes holly

• 15 Januari 2014 - 08:00

Karin En Peter:

Hoi dames,

mooie verhalen en nog mooiere foto's, zijn duidellijk in het meer ontspannen gedeelte van de reis aangekomen. Dat klinkt tenminste als vakantie. Veel plezier nog met de toerist uithangen, gaat jullie vast lukken. Veel plezier bij The Falls vandaag!

• 15 Januari 2014 - 12:42

Annemiek:

Wat een leuke foto`s heb ze net,
    vertel het mijn baas niet, even met mijn collega Marlinn
    bekeken. Nu nog even genieten en dan zien we
    jullie zondag weer.
    Fijn om je weer thuis te hebben Lisanne

liefs Annemiek