Laatste dagen in Lubwe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Lubwe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Lubwe

Door: Lisanne en Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Charlotte

10 Januari 2014 | Zambia, Lusaka

Zondag 05-01-2014

Vanochtend zijn we naar de kinderdienst in de kerk geweest. Deze dienst duurde gelukkig minder lang dan met Kerst! We zaten eerst achterin de kerk, totdat er een jongetje naar ons toe kwam dat de Sister ons zocht. Toen werden we vooraan in de kerk gezet, tussen de kinderen. Die hebben de rest van de dienst niet meer opgelet, want ze zaten alleen maar naar ons te kijken.
De rest van de dag hebben we genoten van de zon en van het feit dat we eindelijk konden koken, want we hadden weer stroom! Verder zijn we naar een ‘party’ geweest, georganiseerd door kinderen en de sisters. De sisters hebben gekookt voor alle kinderen en zakjes met popcorn en snoepjes gemaakt. Dit deelden ze allemaal uit. Elk kind had z’n eigen bord en beker mee en kreeg een bord vol rijst, nshima, groente etc. en een beker ranja. Shocking om te zien hoe kinderen probeerden een 2e keer ranja te krijgen en hun bord aflikte!

Maandag 06-01-2014

Vanochtend hebben we nog een keer voorlichting gegeven over malaria. De meerderheid van de groep kinderen was er voor de 2e (zelfs 3e) keer, omdat ze de spelletjes etc. zo leuk vinden! Het was rustig op de labour ward, dus hebben we ’s middags lekker genoten van de zon en flessenvoetbal (met water gevulde flessen en een popo (vrucht) als bal) gespeeld met de kinderen. De kids gingen helemaal los en af en toe keek een sister verbaasd waar al dat lawaai vandaan komt!
We hebben ook even gekeken bij de tweeling, van de keizersnede vorige week, die we een uur lang gereanimeerd hebben (afwisselend de een, dan de ander). Gelukkig gaat het goed met ze! Ze zagen er geweldig uit!

Dinsdag 07-01-2014

Vandaag was het rustig op de labour ward! Het was afgelopen nacht erg druk geweest met bevallingen, maar de verloskundige had ons niet gebeld (niet handig!). We hopen dat ze ons komende nacht bellen, want er ligt een vrouw van 28 wkn met een IUVD (overleden kindje) en daar willen we graag bij zijn.
We hebben gisteren de hele dag geen stroom gehad en vandaag de eerste helft ook niet. Er was geen brood te koop daardoor, dus zijn we naar de market geweest voor boodschappen (water en veel biscuitjes!). Gelukkig komen de sisters regelmatig warm water in een kan brengen, zodat we koffie, thee en soep kunnen maken. Daarna hebben we buiten gekookt op de stoof (op houtskool). Kort daarna ging de stroom het gelukkig weer doen, konden we al onze apparaten opladen en aan het einde van de middag brood kopen.
We hebben een filmpje gemaakt van de verschillende afdelingen van het ziekenhuis en ook een filmpje van de weg die we elke dag lopen vanaf huis naar het ziekenhuis, dan hebben de thuisblijvers een beeld van hoe het hier is.

Woensdag 08-01-2014

Vanochtend zijn we niet naar de morning report geweest vanwege de regen. Het heeft de hele nacht geregend (het lekte in onze woonkamer!) en geonweerd. Toen het wat droger was zijn we naar de labour ward gegaan en daar lag een G1P0 in partu met 6cm. Die mw lag er gisteren ook al met 3cm… fijn! Maar nu was er progressie (zonder synto!), maar de vrouw was compleet uitgeput natuurlijk en had ook al een paar dagen niet gegeten. Na vliezen breken (meconium), een beetje synto en dextrose beviel ze vlot van een zoon van 3000 gram met een goede start.
Daarna zijn we naar huis gegaan om te koken, maar we hadden weer eens geen stroom. Stoof en houtskool geleend bij de sisters en daarop pasta gemaakt. Gaat eigenlijk hartstikke makkelijk, als je wat hete kolen krijgt. Als je nieuwe kolen krijgt, duurt het uren voordat je erop kan koken.
De rest van de middag hebben we vast wat spullen ingepakt en opgeruimd en van de zon genoten. Als het goed is heeft Sr. Beatrice voor ons kaartjes in Mansa gekocht voor de bus van vrijdag. Hopelijk past ons bagage er in, als wij opstappen in Samfya.

Donderdag 09-10-2014

Vandaag hebben we onze eindpresentatie gegeven over ons project. Ons project is beoordeeld met een 9,6!!! Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Verder zijn we druk geweest met spullen inpakken.
Vrijdag 10-01-2014

Vanochtend zijn we om half 7 vertrokken richting Samfya om daar op de bus te stappen. Sr. Beatrice bracht ons weg. Het had de hele nacht geregend, dus de weg was erg slecht. Ze had een beetje stress dat we de bus zouden missen, maar toen we in Samfya aankwamen, kwam de bus pas een uur daarna… Gelukkig was de bus deze keer minder vol (met spullen) en konden onze koffers er gemakkelijk bij in. Afscheid genomen van Sr. Beatrice en om half 10 konden we eindelijk rijden richting Lusaka. Daar kwamen we na vele vele tussenstops om half 7 aan, op het chaotische drukke busstation. Vanuit het raampje van de bus regelden we al een taxi (ideaal!), die hielp ons gelijk even met onze koffers en met kaartjes kopen voor de bus naar Livingstone van morgenochtend.
Hij bracht ons naar het hostel, waar we de heenweg ook sliepen. Morgenochtend gaan we om 12 uur met de bus naar Livingstone en we verwachten daar morgenavond aan te komen. Hopelijk hebben we daar ook weer wifi!

• 10 Januari 2014 - 19:47

A.Wienbelt:

Lieve meisjes.
    We zijn blij dat jullie die lange busreis weer achter de rug hebben en in Lusaka zijn.
    Nu maar lekker uitrusten en genieten in Livingstone.
    Veel plezier.
    Opa en Oma.

• 10 Januari 2014 - 20:26

JOKE:

Lieve Lisanne en Charlotte,
    Wat hebben jullie ontzettend veel beleefd en we hopen dat jullie even uit kunnen rusten en genieten van de vakantie. Heel veel liefs XXX van Hans en Joke.

• 11 Januari 2014 - 03:27

Mireille:

Klinkt als een super ervaring Lot! Geniet nog van de laatste dagen!! Ben erg benieuwd naar de foto's en video's!

• 11 Januari 2014 - 09:07

Tonnie:

Hallo Charlotte en Lisanne,

Indrukwekkend wat jullie daar gedaan hebben in deze omstandigheden neem mijn petje ervoor af,
    Deze ervaring nemen jullie maar mooi mee naar huis, en is goed voor de verdere ontwikkeling van jullie,
    geniet van jullie laatste week.

( leuke foto's)

Gr Tonnie

• 11 Januari 2014 - 11:10

Michaela:

Hallo meisjes
    super leuk om te lesen. Heel veel plezier nog. Lijkt me spannend maar ontzettend leuk. En voor goede doel!
    hartelijke groeten
    Michaela

• 11 Januari 2014 - 12:31

Vala:

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Is lastig zulke andere omstandigheden voor te stellen. Hoop dat het goed gaat met jullie! Veel succes nog!