Fijn weekend allemaal! - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu Fijn weekend allemaal! - Reisverslag uit Lubwe, Zambia van Lisanne en Charlotte - WaarBenJij.nu

Fijn weekend allemaal!

Door: Lisanne en Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Charlotte

04 Januari 2014 | Zambia, Lubwe

03-01-2014

Gisteravond hadden we een new years party in het ziekenhuis. Het zou om 19uur beginnen, dus wij gingen iets voor 19 naar het ziekenhuis, maar dat leek echt uitgestorven… Oke, er waren véél patienten, maar nergens personeel, dus we gingen naar de labour ward om te kijken of er iemand was. Daar lagen 2 vrouwen in partu, maar ook hier geen personeel. We keken naar het 1e partogram. Een mw, G1P0, heeft sinds vanmiddag 13 uur 7 cm ontsluiting, om 17uur had ze 8 centimeter ontsluiting (actionline inmiddels duidelijk gepasseerd!) en toen bedachten ze dat het een stuitliging is, om 19uur nog steeds 8cm ontsluiting. *&^%$@!!! Dachten wij, na onze stuit van vanochtend. Wie laat er nou een vrouw die aan het bevallen is van een kind in stuitligging met 8cm alleen?! Wij toucheerden beide, vonden het niet echt voelen zoals in een boek staat dat een stuitligging voelt, maar het was ook moeilijk te voelen door de staande vliezen. Wij dus op zoek naar een verloskundige. Die vonden we bij de party, hij was de muziek aan het regelen. Wij vertelden dat de vrouw wat persdrang kreeg (was niet helemaal waar, maar ja), dus hij ging mee. Hij vertelde onderweg dat we vanavond geen keizersnede kunnen doen, want de dokter was er niet en daarnaast was er geen …set op voorraad, dus voor een keizersnede zou mw naar Samfya of Mansa moeten (ruim een uur rijden!). Wij vroegen nog wat dingen, zoals of we de vliezen konden breken en of we konden bijstimuleren, maar afwachten was beter volgens de verloskundige vanwege de stuitligging. Gelukkig kwam Sister Beatrice ook even langs op de labour ward, en die keek gelijk naar het partogram, vertelde dat de dokter zo gauw mogelijk zou komen en dat hij de …set mee zou nemen. Mw. werd klaargemaakt voor een sectio. De dokter kwam, bekeek mw, dacht aan een dreigende uterusruptuur en deed gelijk een sectio. (achteraf bleek het gewoon een hoofdligging te zijn!)
Iedereen is druk met de sectio, dus wij blijven op de labour ward. Er komt nog een meisje binnen van 15 met weeën. De andere mw. die er al lag heeft ineens 9cm, dus wij kunnen hard aan de bak in onze party kleren. Zodra de verloskundige terug was, zijn wij naar de party gegaan, want we waren het helemaal zat.

De party was vreselijk saai. Het begon pas 21.15uur. We zaten allemaal op een rij om een grasveld heen. Eerst kregen we eten (rijst, iets met aardappel en kip) en je kon kiezen tussen cola, fanta of bier. Tussendoor werd er op het grasveld wat gedanst. Zodra wij weg konden zonder dat iedereen het opmerkte, zijn we naar huis gegaan. Komen we thuis, zien we een kakkerlak in de keuken… Oke, dachten we, 1 kakkerlak. Maar toen zat er ook een mega kakkerlak in de badkamer! En 2 in de keuken. Charlotte werd natuurlijk hysterisch, gelukkig is Lisanne wat minder bang, maar die houdt ook echt niet van kakkerlakken. We hebben de slaapkamerdeur dichtgedaan en een koffer er voor gelegd, in de hoop dat ze niet binnen zouden komen.

04-01-2014

Vanochtend toen we wakker werden waren de kakkerlakken gelukkig weg! We gaan vandaag genieten van het mooie weer (volop zon!) en even naar de market in het dorpje, boodschappen doen. De bakker is helaas ziek, dus er is pas maandag weer brood. We hopen dat er Sister Beatrice nog een keer cake voor ons wil bakken.

fijn weekend allemaal!

• 04 Januari 2014 - 10:26

Jokelien:

Hallo dames, deze verslagen laten ons weer eens zien hoe goed het bij ons in Nederland geregeld is. Jullie ook een prettig weekend. Deze ervaringen kunnen ze je nooit meer afnemen. Veel plezier!

• 04 Januari 2014 - 11:54

A.Wienbelt:

Hallo lieve meisjes.
    Bij ieder verslag van jullie valt het ons op dat jullie het zo druk hebben,lekker makkelijk voor het vaste personeel.Doen die zeker andere dingen in die tijd.
    Neem vooral op tijd rust,aan het eind van de week wacht jullie weer een barre reis.
    Veel liefs van ons.
    Opa en Oma.

• 04 Januari 2014 - 13:57

Annalize:

Jemig wat een verhalen. En wat is het daar anders dan hier.. Ongelofelijk wat jullie allemaal mee maken zeg. Genoeg ervaringen kunnen jullie opdoen. Lijkt me frustrerend om sommige dingen zo te zien!
    Succes nog! Leuk om jullie te volgen op deze manier! Haha en lekker die kakkerlakken zeg! BLEGH!
    Dikke kus!

• 05 Januari 2014 - 13:03

Sandra:

Hej meiden, tijd gaat snel hoor. Nog even en dan zit deze bijzondere stage er alweer op voor jullie. 1 ding lijkt me wel zeker: al die belevenissen en ervaringen die jullie deze korte tijd hebben opgedaan zullen jullie niet snel vergeten. Straks in Nederland zullen jullie de dingen vermoedelijk niet zo vanzelfsprekend meer gaan vinden en dat is een mooi iets. Straks veel plezier nog tijdens het weekje vakantie en eigenlijk jammer dat jullie daar weer weggaan want het was erg leuk jullie blog te volgen.
    Liefs van ons allemaal (wordt wat saai maar schrijf het toch maar weer: uit nog steeds heel erg groen Zweden, al zijn Johan, Ilse en Birthe nu wel aan het skiën trouwens maar ja...da's nep sneeuw)
    Sandra

• 05 Januari 2014 - 16:32

Jeroen Seegers:

Hoi Charlotte, eerst nog de beste wensen voor 2014. Je bent on ieder geval goed begonnen dit jaar met weer een paar bevallingen! Ik heb net de verslagen terug gelezen, mooie verhalen en goed werk doen jullie daar! Pas goed op jezelf en keep on doing the good work! Groeten en veel succes nog!
    Jeroen,

• 05 Januari 2014 - 22:39

Anne Van Der Wal:

Hoi Charlotte en Lisanne. Wat een verhalen, wat een cultuurshock. Zo te lezen vinden jullie het soms heel heftig, maar kunnen jullie het het wel in perspectief zien en ook van de " zonnige kanten" genieten. Deze ervaring gaat een leven lang mee!
    De beste wensen voor 2014!

• 06 Januari 2014 - 07:36

Karin En Peter:

Goedemorgen dames,

weet niet of jullie de dongel nog hebben, we merken het vanzelf. De laatste dagen in Lubwe, geniet er nog even van en zorg dat je een beetje uitrust in de aanloop naar vast weer een bijzondere busreis terug naar Lusaka. We hebben afgelopen weekend nog even gekeken naar Livingstone op www.visitafricanow.com...ziet er prachtig uit en toeristisch goed ontwikkeld, zeker iets om je op te verheugen.

Veel plezier nog in Lubwe